onsdag 4 mars 2009

Min bakgrund inom ledarskap

Ett av mina specialintressen är ledarskap i olika former. Anledningen till detta intresse är dels att jag har tränat en mängd människor i ledarskap under en tid då jag arbetade med ett amerikanskt koncept som heter Brian Tracy Learning Systems. Brian som jag fick träffa för många år sedan i Stockholm blev något av en ikon för mig. Han hade rest ett antal varv runt jorden för att försöka ta reda på varför vissa människor lyckas med det mesta medan andra med i stort sett samma förutsättningar inte lyckas. På det viset formade Brian Tracy ett antal koncept inom Ledarskap ”The Phoenix Seminar” – Psykologin bakom framgång samt Säljandets Psykologi. Jag har haft förmånen att jobba med dessa koncept ett antal år och kommer säkert ofta tillbaka till dessa ämnen.

Det andra skälet till att jag gärna skriver om ledarskap är att jag under de senaste 15 åren har jobbat som chefsrekryteringskonsult med fokus på ledningsgruppsrekryteringar. En av många läromästare inom detta yrke var Martin Ehdin som bl.a.startade ”Marknadsrekrytering AB” som ett dotterbolag till IHM. Martin är en utomordentlig karismatisk person som lätt får med sig andra människor. Martin har bl. a. skrivit en spännande bok som heter ”Myten om moroten” Efter några år blev Marknadsrekrytering ”Ehdin International” och så småningom Ehdin & Partners dit jag rekryterades under en svår lågkonjunktur 1993 som ledarskapskonsult med ansvar för att bygga upp Ehdins i Göterborg. Under slutet av 1980 talet var Ehdin & Partners det klart största rekryteringsföretaget i Sverige med närmare 30 konsulter. Jag har haft förmånen att arbeta med ett yrke där Du måste kunna hantera en mängd olika roller – vi brukar säga att man skall vara detektiv, polis, journalist, psykolog, säljare i en och samma roll. Några personer som har varit till ovärderlig hjälp med introduktion är mina nuvarande kollegor Bertil Helzel och Jan Jaldeland som båda fanns inom Ehdins när jag började.

Som professionell rekryteringskonsult har Du ett stort inflytande på utvecklingen av många företag. En skicklig ledare kan tillföra ett mycket lönsamt ledarskap till olika organisationer men en dålig ledare kan snabbt förstöra det som andra har försökt bygga upp. Detta fenomen kommer jag att skriva en del om.

1 kommentar:

ÅSA sa...

Välkommen in i bloggens värld! Ser fram emot att få lite mer kunskap om ledarskap :)